Bijbelstudie (5) - Biografie -


De Bijbel bestaat uit talrijke verhalen over mannen en vrouwen en hun relatie met de liefhebbende God die hen gemaakt heeft. Het bestuderen van deze personen is heel zinvol en inspirerend. Door te kijken naar de positieve kenmerken van al die mensen waar de Bijbel vol mee staat, kunnen we leren wat we moeten doen en wat we moeten zijn. Ook kunnen we wijsheid opdoen door het observeren en vermijden van (enorme) fouten en negatieve aspecten uit het leven van mensen die in Gods Woord worden genoemd.

De 'Biografie-methode' spreekt mijzelf erg aan. In het verleden heb ik deze al diverse keren gebruikt. Ook op mijn weblog heb ik er al eens over geschreven. Bv. over Sara  Ook heb ik de Bijbelse vrouwen Eva en Rachel al eens bestudeerd. Het is geweldig om te doen maar de tijd ontbreekt mij helaas om er vaker mee bezig te zijn. Ik kan jullie deze methode wel van harte aanraden.

Er worden in de Bijbel meer dan drieduizend mensen beschreven, de één gedetailleerder dan de ander. Als je deze studiemethode hebt eigengemaakt, kun je je leven lang met veel voldoening Bijbelstudie doen. Biografische studies zijn leuk om te doen en ze vormen een van de makkelijkste methoden om persoonlijke toepassingen te ontdekken.

Misschien vind jij het wel interessant om een een persoon uit de Bijbel te bestuderen. Hieronder volgen enkele stappen die je op weg kunnen helpen.

  1. Kies een Bijbelse persoon uit die je wilt bestuderen. Begin met een persoon over wie je een eenvoudige studie kunt doen, met iemand over wie niet al te veel verwijsteksten te vinden zijn. Let ook op dat je niet mensen met dezelfde naam door elkaar haalt als je verwijsteksten opzoekt. Het is ook niet verstandig om al Bijbelcommentaren of andere boeken over de betreffende persoon te lezen. Doe eerst je eigen studie en ga daarna pas naar andere bronnen op zoek.
  2. Maak een lijst van alle verwijsteksten uit de Bijbel over die persoon. Zoek naast de schriftgedeelten over deze persoon ook verwijsteksten op die gaan over de historische achtergrond van zijn of haar leven.
  3. Schrijf je eerste indrukken op. 
  4. Lees alle verwijsteksten nog eens en maak een chronologisch overzicht van de persoon. Dit zal je helpen om zijn of haar leven vanuit het juiste perspectief te bekijken en je zult ontdekken hoe verschillende gebeurtenissen met elkaar in verband staan.
  5. Verwerf enig inzicht in de persoon. (Je kunt hierbij de lijst op blz. 255 t/m 258 gebruiken).
  6. Stel een aantal karaktereigenschappen vast. (Ook hiervoor is een handige lijst beschikbaar op blz. 259 t/m 261)
  7. Laat zien hoe ander Bijbelse waarheden naar voren komen in het leven van de persoon. Ga na op welke manier het leven van de persoon nog andere waarheden uit de Bijbel laat zien. Laat de persoon bv. in zijn of haar leven het principe zien van 'wat u zaait, zult u ook oogsten'? Zoek in dat leven naar voorbeelden van een aantal Spreuken of naar naar principes zoals die in de Psalmen worden geleerd.
  8. Vat de belangrijkste leerpunten samen. Schrijf in een paar zinnen op wat volgens jou de belangrijkste les is die door het leven van deze persoon wordt geleerd of geïllustreerd. 
  9. Schrijf een persoonlijke toepassing. Raadpleeg de Toewijdingsmethode voor de kernmerken van een toepassing. Als aanvulling daarop kun je jezelf nog deze vragen stellen: Zie ik iets van mijzelf in het leven van deze persoon? Heeft hij of zij een van mijn zwakheden? Komt bij hem of haar iets van mijn sterke kant naar voren? Wat heeft op mij het meeste indruk gemaakt? Waarin schiet ik tekort op dit gebied? Wat ben ik van plan daaraan te gaan doen? 
  10. Maak je studie overdraagbaar. Verwerk wat je hebt geleerd in een eenvoudige puntsgewijze samenvatting die je helpt te onthouden zodat je je bevindingen met anderen kunt delen. Kies ook daadwerkelijk iemand uit met wie je je studie deelt. (Of blog erover!)

Reacties

  1. Interessant Wendy, eerlijk gezegd heb ik nog nooit een specifieke persoon uit de Bijbel bestudeerd, wel de dingen die ze meemaken of zeggen natuurlijk, of wat er over hen wordt gezegd.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.