Stille tijd (1) - Waarom zou je stille tijd houden?

Wat is stille tijd
Stille tijd... misschien heb je de woorden vaak gehoord maar er nog nooit serieus over nagedacht om het ook te doen.
Door de geschiedenis heen zijn er veel verschillende benamingen gebruikt. Zo wordt er gesproken over 'ochtendwake', 'persoonlijke overgave', 'ontmoeting met God' of 'persoonlijke tijd van toewijding'. Eigenlijk maak het niet uit hoe we het noemen, het is denk ik belangrijker dat we het ook doen.
Stille tijd is eenvoudigweg een dagelijks moment van persoonlijke omgang met God door middel van het lezen van de Bijbel en gebed. Het is een moment dat je doelbewust kiest en waarin je Hem wilt ontmoeten. Het doel is God beter te leren kennen en de relatie met Hem te verdiepen. Uiteindelijk zullen we dan meer en meer op Hem gaan lijken.

Waarom stille tijd?
'Waarom' is een goede vraag. Welk redenen zijn er zoal om stille tijd te houden? In de Bijbel worden er minstens drie genoemd:

  1. we hebben de omgang met God nodig
  2. voor christenen is het een voorrecht
  3. we krijgen er veel voor terug

1) Zoals de eerste reden aangeeft, hebben we de omgang met God echt nodig. Veel christenen denken dat ze ook best zonder kunnen maar op de lange duur zul je merken dat je geloofsleven niet echt zal groeien. Job beschouwde het Woord van God als noodzakelijker dan zijn dagelijks voedsel (Job 23:12)
Het is belangrijk om dagelijkse omgang met Hem te hebben omdat wij hiervoor gemaakt zijn door God. Wij zijn de enige schepselen in de hele schepping die over het vermogen beschikken omgang met de Schepper te hebben.
Ook is het zo dat de Here Jezus aan het kruis gestorven is om voor ons de omgang met God weer te herstellen. Toen Adam gezondigd had, was zijn omgang met God verbroken. Dankzij het offer van de Here Jezus kunnen wij weer een persoonlijke relatie met Hem hebben.
Voor de Here Jezus zelf was stille tijd een bron van kracht. Lees maar eens in Marc.1:35, Luc. 5:16 of Luc. 22:39-44. Ook veel Godsmannen en Godsvrouwen van God hebben door de geschiedenis heen veel tijd met Hem doorgebracht. Denk aan Mozes, David, Daniël of Paulus of later nog Dwight L. Moody of Billy Graham. Ook is bekend dat hoe drukker Maarten Luther het had, hoe meer tijd hij met God doorbracht.

2) Het is een voorrecht voor ons als christenen omdat we ons aan God kunnen toewijden. God zoekt aanbidders zegt Joh 4:23. Hij wil graag tijd met Zijn kinderen doorbrengen. 
We kunnen tijdens onze stille tijd ook leiding van God ontvangen. David maakte er ook een gewoonte van alleen met God te zijn en bad Ps.139 'Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart, toets mij en ken mijn gedachten; zie, of bij mij een heilloze weg is, en leid mij op de eeuwige weg.' Je zou jezelf ook de vragen kunnen stellen of je op de weg van God blijft, of je dagelijks groeit of dat je bepaalde zonden steeds weer toelaat. 
Stille tijd is ook een geweldig moment om de dag in Zijn handen te leggen en om te vragen of God Zijn wil voor die dag wil laten zien.
Vaak ontvangen we tijdens onze stille tijd ook vreugde van God. We mogen gewoon genieten van God en onszelf koesteren in Zijn aanwezigheid. En om echt te kunnen genieten en iemand persoonlijk te leren kennen is het belangrijk om veel tijd met iemand door te brengen, op een goede manier te communiceren en iemand in verschillende situaties te leren kennen. Heel langzaam zullen we dan steeds meer worden zoals God zelf.

3) God heeft veel beloofd aan degenen die de tijd nemen om Hem te leren kennen door zijn Woord. Resultaten van stille tijd kunnen zijn: vreugde (Ps.16:11, 119:47), kracht (Jes. 40:29-31), vrede ( Ps. 119:65), stabiliteit ( Ps.16:8-9, 46: 1-3 en 55: 22)  en gebedsverhoring (Joh. 15:7). Anderen zullen als het goed is ook aan je merken dat er veranderingen in je leven plaatsvinden. Het kan niet anders dat dan het zichtbaar zal gaan worden in je leven. 

De volgende keer zal ik ingaan op de vraag hoe we een waardevolle stille tijd met God kunnen hebben.

Een aantal citaten zijn overgenomen uit '12 manieren om je weg in de Bijbel te vinden' van R. Warren.


Wil je meer lezen over 'stille tijd'? Lees dan mijn boek 'Aan Zijn voeten'. Je kunt het hier bestellen.


Lees hier verder voor deel 2 en hier voor deel 3 over 'stille tijd'.

Reacties

  1. Persoonlijke omgang met God... Mooi, daar gaat het om, hè. Het grappige is dat ik voordat ik ging bloggen nog nooit had gehoord van 'stille tijd' als christelijk begrip. Natuurlijk wist ik allang (van kind af aan) het belang van bidden en Bijbellezen!
    Net zoals Jezus hebben wij het ook broodnodig om ons terug te trekken en te bidden tot God! Hij deed het zelfs nachtenlang. Tegelijkertijd behoort die 'persoonlijke omgang' ook sterk verweven te zijn in ons alledaagse leven en alle dingen die we doen. Allebei noodzakelijk om tot groei te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stille tijd is voor mij, Bijbelstudie beluisteren en om zo te zitten aan Zijn voeten om onderwezen te worden in Zijn Woord. Net zoals Maria het goede deel koos,terwijl Martha druk bezig was met van alles en nog wat. Zij is een uitbeelding van het Joodse volk onder de wet en elke vorm van religie.

    Ook denk ik dat het voor een ieder persoonlijk is, om de behoefte te hebben om te knielen en te spreken met onze Hemelse Vader, want anders gaat het een moeten worden.

    Ik denk ook dat het beter is ons oor te neigen en te luisteren, dan om te spreken. Zelf ben ik iemand van weinig woorden, maar dat is, zoals ik al zei voor een ieder persoonlijk. Maar ik ben wel benieuwd naar deel 2 van dit onderwerp.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi stukje, Wendy. Stille tijd is zo belangrijk, heerlijk aan de voeten bij Jezus, samen wandelen en tijd met Hem is voor mij heeel kostbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik las tijdens mijn bijbelstudie dit: "Zorg altijd dat je de gezindheid hebt om te bidden. Houdt er geregelde tijden voor; wees er niet karig mee. Leef je in dit leven een leven van gebed, dan wordt je waardig geacht een leven ven lof te leiden in de andere wereld." Citaat is van Matthew Henry. Ik heb het een beetje gemoderniseerd. Maar ik denk dat het waar is. Leef je hier dicht bij Hem, verwacht je Hem, heb je geregelde tijden waarin je met Hem in gesprek ben en Hij met jou dan wacht je een rijk leven met Hem.

    Fijn dat je hierover schrijft. Ik kan wel wat stuur gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nu begrijp ik wat stille tijd betekent ik wist wel dat het spreken tot God is en zijn aangezicht zoeken maar het is iets uitgebreider hier verteld of gezegd

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.